‘Llibre de les
enrònies’, de Vicet Penya, XXVIII Premi Roís de Corella de Poesia Ciutat de
Valencia, publicat per Bromera, amb un il·luminador pròleg de Ramon Guillem que ens guia per les
coordenades de l’obra, és un pas més en la trajectòria poética de l’autor de
Rafelbunyol.
A poc a poc,
amb la solidesa que dóna anar fent
moviments que consoliden un itinerari, l’obra poética de Penya (…‘El joc’, ‘El
buit’, ‘Homèrides’…) s’ha anat compactant, fins arribar a aquest ‘Llibre de les
enrònies’ que per si algú no ho havia vist, encercla una baixada personal de
l’autor als inferns íntims i contemporanis de l’ésser humà, en plena caiguda
lliure del segle XXI.
Em vaig llegir
aquest llibre durant tota la tarda del passat dissabte, a la platja. En 2’9
quilòmetres quadrats de litoral del meu poble, gairebé ningú parlava català i
no vaig trobar ningú més, tampoc, llegint un llibre de poemes. Sí que vaig
sentir, però –en sintonia amb aquesta obra– la percepció que l’individu
continua –des dels primers homes i encara que no tinguessin mòbil– aclaparat
per la realitat, que el domina, l’anorrea i el consumeix sense que hi hagi
solució; entenent, també, que a una gran part de l’espècie humana d’aquest
suposat Primer Món tot això se li’n fot, ni s’ho planteja o senzillament,
dominat per Matrix va passant i
empenyent sense voler adonar-se que amb el pas del temps la direcció en la qual
avança la nostra societat continua sent una gran paret on esclafar-s’hi.
En les minucioses
peces d’aquest recull plantejat amb voluntat arquitectónica i d’homenatge a les
paraules i a les idees, l’autor del llibre s’asseu i enraona amb si mateix, es
deixa endur per les pors, el pas del temps, la constatació que quan més
comunicats estem més ens endinsem en la soledat, la necessitat d’entendre i la
reflexió que no es pot fer res contra una realitat immutable i canviant,
acelerada, desficiosa, irracional, incomprensible.
Des del poema
‘Hades’ que obre el llibre fins a peces finals com ‘Utopia’ o ‘De franc’,
passant per temes contundents que ressonen calibrats com ‘Negoci’, Fosc’,
‘Frau’, ‘Perenne’, ‘Cossos’, ‘Fosc’, ‘La trampa’… que cito de forma dispersa
perquè, malgrat l’ordre meticulós del poeta, tots s’endinsen per igual en un
cercle de foc, un magmàtic i abissal final, la ‘Divina Comèdia’ personal del
seu autor que s’arriba a qüestionar, amb duresa, el paper de l’escriptura en un
món de tanta fugacitat i volubilitat.
I si bé és cert
que en aquest recull hi ha la mirada a l’abisme i el forat negre del nihilisme,
també hi és l’esperança de l’home capaç de contemplar-se a l’espill –a ell i al
seu entorn– i raonar. Probablement un camí de dolor absurd que no entenem, però
també un passeig necessari per la consciència de pertànyer a l’espècia humana i
veure com les coses no s’estan fent bé, denunciar-ho i afirmar, alhora, que
tenim un profund arrelament espiritual que, tot i en la caiguda cap al no-res,
ens apropa a la petita flama de la vida pura, una essència que continua vigent
al marge del dolor, la destrucció i la incapacitat individual de resistir amb
enteresa el devessall de fets que ens superen.
A Vicent Penya el
vaig conèixer fa molts anys, junt a Manel Alonso, entre d’altres autors del
País Valencià que contribueixen dia a dia a què els Països Catalans existeixin
amb la seva convicció i treball cultural continuat. Al Vicent activista i
patriota cal afegir sempre l’autor meticulós, taxidermista de la paraula i del
poema, capaç de mirar-se a si mateix i el món i mostrar-nos la materia obscura
de què està fet l’univers, amb saviesa i versos que ratllen en molts moments
els aforismes creats amb l’habilitat de l’arquer zen. No sé el seu proper
llibre quin serà, però promet alhora que esparvera, perquè el dolor de la
lucidesa del seu treball poètic ens arrossega cap a la visió del crematori
final mentre ens recorda que hi ha una petita flama que es diu ànima que hi
aporta, segurament, el sentit.
“Des
del meu punt de vista no es pot assegurar
que el cos humà
és tan sols una pila de pols.
És clar que és
més que això. Ho confirmen els místics.
Per què no
definir-lo com un espai anòmal
de disbarats i
somnis, de dubtes i certeses,
el punt on
s’entrecreuen deliris de grandesa
i execrables
instints que tots portem a dintre?”.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada