dimarts, 9 de novembre del 2010

ENTREVISTA A SERGI CENTELLES, FILL DEL FOTOPERIODISTA AGUSTÍ CENTELLES

TRIBUNA Maresme.

“Els passats sis mesos hem tingut mes exposicions 
i reconeixements que en tota la vida del meu pare”

L’edifici Els Vienesos, del Masnou, mostra fins al 22 de novembre l’exposició ‘Agustí Centelles, fotoperiodista’, centrada en l’obra d’Agustí Centelles (1909-1985). És considerat un dels pioners del fotoperiodisme modern a Europa i les seves imatges són les més representatives i famoses de la Guerra Civil. Se l’ha arribat a posar al costat de fotoperiodistas com Robert Capa. Centelles i la seva família estan vinculats al Maresme a  través de Premià de Mar. Parlem del seu llegat i obra amb el seu fill Sergi i de la polèmica que va suscitar la controvèrsia pel fons fotogràfic entre  Generalitat i Estat.

Quina part del fons d’Agustí Centelles es mostra a l’exposició del Masnou?
Una selecció d’obres positivades dels negatius originals, que vaig positivar jo mateix fa anys.

I de cara a un futur, on s’anirà exposant el fons? 
Aquesta exposició ha estat itinerada, recentment,  a Mataró i Lloret.  Està a disposició de tots els Consells Comarcals de Catalunya i diferents ajuntaments, la cedim de manera gratuïta. Tenim resposta de Vilassar de Dalt, Gandesa i l’Hospitalet de Llobregat.

Quina accessibilitat té l’arxiu? Els experts el poden consultar? Es mostra amb exposicions puntuals?
L’arxiu fotogràfic històric d’Agustí Centelles en els negatius originals va ser dipositat al Centro Documental de la Memoria Histórica, ens del Ministerio de Cultura que prepara diferents exposicions i posar tot l’arxiu a disposició de tothom al “núvol”.

De tot el conflicte per la pugna de l’arxiu entre Generalitat i Estat n’ha quedat un mal regust. Quina ha estat la seva posició?
La nostra posició va quedar definida en una carta oberta a tota l’opinió pública que vam enviar a tots els mitjans de comunicació i està penjada al nostre bloc.

Però potser una part de l’opinió pública no ho ha entès i ha determinat que han primat els interessos econòmics.
Els interessos econòmics no han estat determinats en cap moment,  el que ha decidit l’operació ha estat la manca de voluntat política d’àmplia difusió i màxim reconeixement institucional. Les ràpides negociacions amb la Fundació Vila Casas i l’Ajuntament de Barcelona, són un clar exemple de la manca d’importància del aspectes econòmics.

Ha faltat sensibilitat de les institucions per preservar l’obra d’Agustí Centelles?
Sí, exceptuant la col·locació d’una placa a la seva memòria per l’Ajuntament de Barcelona en el seu estudi del carrer Ciutat de Balaguer.

L’obra del seu pare està tenint, al final de tot aquest procés, el reconeixement que es mereix?
Durant els passats sis mesos hem tingut mes exposicions i reconeixements que en tota la vida del meu pare.

Quins records li queden de la vessant de fotoperiodista del seu pare?
L’honestedat, compromís, gran professionalitat,  gran humilitat i sentit de justícia i la decepció que l’únic reconeixement que va tenir en vida li va arribar l’any 1984, al rebre el Premio Nacional de Artes Plástica en Fotografía, que li va concedir el Ministerio de Cultura. Ell l’esperava més proper.

La relació dels Centelles amb el Maresme de quan ve?
Els anys 30 va fer un reportatge sobre l’exportació de patates a Anglaterra. Li va plaure molt el clima i la llum d’aquesta comarca. La seva esposa volia tenir casa i hortet (el concepte del President Macià) i la comarca del Maresme va ser el lloc escollit. Tota la família Centelles viu a Premià: avis, fills i néts.

- Fotografia d'Agustí Centelles: col·lecció particular família Centelles i Martí.

Fotografia dels germans Sergi i Agustí Centelles: Agustí Centelles i Molinero.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada